رفتن به محتوای اصلی
پرینتر چیست ؟

پرینتر چیست ؟

پرینتر چیست ؟ پرینتر (Printer) که در زبان فارسی از آن با نام چاپگر یاد می‌شود یکی از تجهیزات جانبی رایانه است. احتمالاً همگی ما برای یک‌بار که شده ناچار به استفاده از این پرینتر شده‌ایم به ویژه اگر سر و کارمان با اداره‌ها و سازمان‌ها بوده و یا مشغول تحصیل و تحقیق بوده‌ایم. برخی از ما نیز به صورت تخصصی کار با این دستگاه را تجربه می‌کنیم و کاربر حرفه‌ای این حوزه هستیم. در هر حال ،پرینتر، در جایگاه یکی از لوازم جانبی کامپیوتر به کاربر کمک می‌کند تا متن یا تصویر ایجادشده در کامپیوتر را بر روی کاغذ دلخواه چاپ کند. پرینترها در انواع و مدل‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند که عبارتند از: چاپگر ماتریس سوزنی، چاپگر لیزری، چاپگر جوهرافشان، تماسی و غیرتماسی. در اواسط دهه ۱۹۸۰ بود که پرینترهای جوهر افشان به بازار معرفی و ارائه شدند و با گذشت مدت زمانی اندک توانستند جایگاه خود را به عنوان یکی تجهیزات پرکاربرد و مفید مستحکم سازند. چاپگرها در انواع «رنگی» و «سیاه و سفید» وجود دارند. منبع تأمین رنگ در چاپگرها، بسته به نوع چاپگر، تونر یا کارتریج است. اپسون را سازنده نخستین پرینترهای جهان دانسته‌‌اند. «سیکو اپسون» که بیشتر با نام اپسون در سراسر جهان شهرت دارد، یک شرکت ‌فناوری ژاپنی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چاپگر و اطلاعات و تجهیزات مرتبط با تصویربرداری در جهان است.

پرینتر کیوسرا

تولیدکنندگان پرینتر در حال‌حاضر با عرضه چاپگرهای پیشرفته و تکمیل فناوری مدل‌های پیشین، سعی در جلب رضایت کاربران خود دارند. برای مثال در حال حاضر «چاپگرهای جوهرافشان» با امکان اتصال به دوربین‌های دیجیتال، سبب تحولی بزرگ در زمینه چاپ تصاویر گشته‌اند‌. در صورتی که از جوهر و کاغذ مخصوص چاپ تصاویر در چنین چاپگرهایی استفاده شود، تصاویر چاپ شده دارای کیفیت بسیار بالائی خواهند بود.

مزیت برجسته و مهم در «چاپگرهای لیزری» تک رنگ، کیفیت بالای چاپ آن‌هاست. با توجه به امکانات موجود در این چاپگرها نظیر حافظه و سینی محل استقرار کاغذ، می توان از آن‌ها در حجم عملیات چاپ بالا، استفاده نمود. یکی از مدل‌های دیگر چاپگرهای لیزری، «چاپگرهای لیزری رنگی» هستند که می‌توان از آن‌ها جهت چاپ متن و تصاویر با کیفیت و با سرعت مناسب، استفاده نمود. امروز بسیاری از کاربران گرایش به استفاده از چاپگرهای لیزری یافته‌اند و دلیل این امر کاهش قیمت چاپگرهای لیزری رنگی است. ‌لیکن عموم کاربران پیش از خرید پرینتر علاوه بر در نظرداشتن قیمت، به پارامترهای دیگری نظیر سرعت و کیفیت نیز توجه دارند و تصمیم نهایی خود جهت خرید را بر اساس توازن بین پارامترهای فوق، اتخاذ می‌کنند.

جهت خرید یک پرینتر مناسب و کارآمد ویژگی‌های پرینتر  مورد نیازتان را تهیه کنید و آن را به فروشنده ارائه نمایید تا ناچار به صرف زمان طولانی جهت مقایسه و بررسی محصولات نگردید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا ویژگی‌ها و گزینه‌هایی را که برای شما اولویت دارند (نکاتی نظیر امکانات شبکه‌ای، سرعت چاپ، کیفیت چاپ، ظرفیت کاغذ، اندازه و وزن) را در زمان تهیه دستگاه مدنظر قرار دهید. برخی از نکاتی که پیش از تهیه یک پرینتر می‌بایست به آن‌ها توجه نمایید عبارتند از: امکان یا عدم امکان چاپ دو رو به صورت خودکار، حداکثر صفحات چاپ شده در ماه (Monthly duty cycle)، سرعت موتور (سرعت چاپ)، کارتریج‌های استارتر، کیفیت وضوح چاپ (dots per inch)، وضوح اسکن و … .

جهت آشنایی با شیوه کار و ویژگی‌های هر یک از پرینتر‌ها به شرح جزیی انواع آن‌ها خواهیم پرداخت :

۱- پرینتر جوهرافشان (Inject):

چاپگرهای جوهرافشان از طریق پخش قطرات ریز جوهر روی یک کاغذ از طریق منافذ ریزی که در هد وجود دارد، باعث به وجود آمدن تصاویر سیاه و سفید و رنگی می‌شوند. رنگ‌های اصلی در چاپگر جوهرافشان به سه رنگ قرمز و زرد تقسیم می‌گردند. یک رنگ سیاه نیز در این دستگاه وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می رود. توجه داشته باشید که شما برای چاپ حرفه‌ای یک عکس به چاپگری با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن نیز باشد. چاپگرهای جوهرافشان به طور کلی قیمت‌های معقول‌تر و مناسب‌تری دارند و برای مصارف عمومی انتخاب مناسب‌تری هستند.

۲- پرینتر لیزری سیاه و سفید (تک رنگ):

چاپگرهای لیزری تک‌رنگ همانند دستگاه فتوکپی عمل می‌کنند از همین‌رو سرعت بالاتری دارند. چاپگرهای لیزری سیاه و سفید بهترین انتخاب برای چاپ صفحات متنی در تعداد بالا هستند. به خصوص اینکه از دقت بسیار بالایی برخوردارند. از ویژگی‌های جالب استفاده از چاپگرهای لیزری تک رنگ قیمت پایین برای هر صفحه چاپ است. که در کل باعث کاهش هزینه تعویض و یا شارژ کاتریج می شود. در کل یک چاپگر لیزری بهترین انتخاب رای یک دفتر کار یا محیط اداری بزرگ است که نیاز به چاپ متن های زیاد در طول روز دارند.

۳- پرینتر رنگی لیزری:

چاپگرهای لیزری انتخابی بهینه جهت چاپ تصاویر گرافیکی و عکس هستند. تونرهای CMYK در این پرینترها جایگزین جوهر گشته‌‌اند. این چاپگرها باعث ایجاد تصاویر گرافیکی و عکس‌هایی با کیفیت فوق‌العاده می‌شوند که نیاز عکاسان و گرافیست‌های حرفه‌ای را برآورده می‌سازند. با توجه به کیفیت بالای این چاپگرها، بدیهی است که قیمت بالایی نیز داشته باشند. این چاپگرها مناسب مصارف حرفه‌ای و کاربرد زیاد است و برای محیط منزل و استفاده عمومی نیستند.

۴- پرینتر قابل‌حمل (portable Printer):

برای افرادی که نیازمند چاپگرهای قابل حمل هستند این دستگاه گزنیه مناسبی است. اندازه این چاپگر در حد یک کیف دستی است و انرژی مورد نیازش را از باطری تأمین می‌کند. تکنولوژی این چاپگرها معمولا جوهرافشان و یا روش تونرهای حرارتی (ریبون) است. از معایب این چاپگرها این است کیفیت پایین ترین نسبت به دیگر انواع چاپگر دارند. سرعت چاپ آنها پایین است و باید برگه ها را تک تک وارد چاپگر کنید. (محل نگهداری برگه ندارد). از ویژگی های این چاپگر وجود یک پورت infrared است که اجازه می دهد بدون وصل کردن چاپگر به کامپیوتر اطلاعات را انتقال دهیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
تماس با ما